Vlaamse bezorgrestaurants bereiden zich voor op WK-drukte zaterdag

WK voetbal zorgt voor ongeziene verkoopcijfers wanneer de Rode Duivels spelen

De eerste ronde van het WK en de wedstrijd van de achtste finales zorgden voor ongeziene verkopen bij meer dan 500 bezorgrestaurants in Vlaanderen. Nu de Rode Duivels opnieuw om 18u spelen, wordt alles in gereedheid gebracht om de toevloed bestellingen vlot te laten verlopen.

Op avonden dat de Rode Duivels speelden steeg het aantal bestelde bezorgmaaltijden met de helft. Op sommige plekken zoals Deinze waren er zelfs pieken van 4, 5 of 6 keer meer bestellingen dan op een doorsnee-avond, blijkt uit de cijfers van etenbestelwebsite JUST-EAT.be.

Eriylmaz Gokhan van pizzeria Pizza Apetito in Antwerpen bevestigt: “Tijdens de matchen van de Rode Duivels hebben wij 2 keer zoveel bestellingen. De eerste wedstrijd hadden we dat niet direct zien aankomen, maar nu zetten we extra bezorgers in!”

Voetbal kijken zit er bij de Vlaamse bezorgrestaurants dus niet in: bij de matchen om 18u waren er immers twee duidelijke pieken: om 17u, en net voor het fluitsignaal om 18u. Wie bestelde tussen 17u en 17u30 gaf de voorkeur aan levering net voor het fluitsignaal, en wie bij aftrap bestelde, vroeg om levering tijdens de pauze.

Kristof Sals, woordvoerder van JUST-EAT.be: “Onze klantendienst schakelt een versnelling hoger om online en telefonische support te bieden, en ook onze bezorgrestaurants nemen voorzorgen zodat alle maaltijden tijdig geleverd worden.”

In Antwerpen lag het aantal bestellingen tijdens de wedstrijden van de Duivels 30% hoger, in Gent was dit zelfs 75%, in Mechelen 66% en in Leuven 60%. De pizza was met 25% het meest populaire gerecht gevolgd door pita's (12%).

Goedele Soetemans

PeculiaR